Lenovo opent officieel de eerste Europese in-house productiefaciliteit in Ullo, Hongarije

Lenovo (KHSE: 992) (ADR: LNVGY) heeft vandaag officieel de deuren geopend van zijn eerste eigen productiefaciliteit in Europa. De fabriek is gevestigd in Ullo, Hongarije, en richt zich voornamelijk op de bouw van serverinfrastructuur, opslagsystemen en high-end pc-workstations die door klanten in de regio Europa, het Midden-Oosten en Afrika worden gebruikt.

De investering is een uitbreiding van de internationale productieactiviteiten van Lenovo en vertegenwoordigt een aanzienlijk economisch potentieel voor zowel de particuliere als de overheidssector in Hongarije met een verhoogde productiecapaciteit, meer mogelijkheden voor samenwerking met lokale leveranciers en het creëren van nieuwe jobs. De vestiging heeft al meer dan 1000 voltijdse werknemers in dienst in diverse technische, management- en operationele functies, en dat aantal zal blijven stijgen naarmate de faciliteit haar volledige capaciteit bereikt.

Een sterke infrastructuur, geschoolde arbeidskrachten en een ligging in het centrum van Europa, maakten van Hongarije de ideale locatie voor Lenovo's eerste eigen Europese productiefaciliteit. Bovendien wordt een deel van de investering van Lenovo ondersteund met stimuleringsmaatregelen van de lokale overheid via het Hongaarse bureau voor investeringsbevordering (HIPA).

Francois Bornibus, Senior Vice President en EMEA President, bij Lenovo, verklaarde: "Met de officiële opening van onze productiefaciliteit in Hongarije hebben we een belangrijke mijlpaal bereikt in de optimalisering en evolutie van ons wereldwijde productienetwerk. De goed verbonden locatie van Hongarije brengt ons veel dichter bij onze Europese klanten, zodat we hun behoeften kunnen vervullen en ondersteunen en tegelijkertijd voorop kunnen blijven lopen op het gebied van innovatie. Terwijl onze activiteiten wereldwijd blijven groeien, zal deze ongelooflijke nieuwe faciliteit een sleutelrol spelen in onze plannen om toekomstig succes te verzekeren en slimmere technologie voor iedereen duurzamer, sneller en efficiënter naar Europa te brengen."

Ésik Róbert, CEO van het Hongaarse Bureau voor Investeringsbevordering (HIPA), voegde daaraan toe: "We zijn verheugd dat Lenovo, een industrieleider met een lange geschiedenis in de wereldwijde productie, ervoor heeft gekozen met ons samen te werken en zijn nieuwe faciliteit in Hongarije te vestigen. Nu de vestiging officieel geopend is, verwachten we dat nieuwe samenwerkingsmogelijkheden voor lokale toeleveranciers zullen bijdragen aan het welvarende economische klimaat van Hongarije."

Met een oppervlakte van bijna 50.000 vierkante meter, verdeeld over twee gebouwen en drie verdiepingen, is de nieuwe vestiging een van de grootste productiefaciliteiten van Lenovo. De productielijn kan meer dan 1.000 servers en 4.000 workstations per dag produceren - elk speciaal gebouwd volgens de eisen van de klant. Overal zijn innovatieve automatiseringsmogelijkheden, waaronder een eersteklas gebouwbeheersysteem dat op de werkvloer en in de logistieke zone de temperatuur, de vochtigheidsgraad, de toestand van de activa en de DIMM-robotlabeling bewaakt. Hierdoor kan Lenovo een optimale kwaliteitscontrole van zijn producten handhaven.

Het nieuwe ​ gebouw is uitgerust met zonnepanelen met een capaciteit van 0,5 megawatt - genoeg energie om het equivalent van een klein dorp van stroom te voorzien. Door apparaten ter plaatse te bouwen, wordt ook het aantal vrachtkilometers van deze producten drastisch verminderd, waardoor efficiëntere en duurzamere transportopties ontstaan. In combinatie met innovatieve productieprocessen, zoals het gepatenteerde lagetemperatuursoldeerproces van Lenovo, zal dit Lenovo helpen zijn wetenschappelijk onderbouwde klimaatdoelstellingen te verwezenlijken.

De faciliteit in Hongarije maakt deel uit van de wereldwijde productie- en toeleveringsstrategie van Lenovo, die klanten op 180 markten bedient vanuit meer dan 35 productiesites over de hele wereld - waaronder Argentinië, Brazilië, China, Duitsland, Hongarije, India, Japan, Mexico en de VS. Lenovo wordt alom erkend voor zijn wereldwijde hybride productiemodel dat een mix van zowel in-house- als contractproductie omvat. Het is een belangrijke bron van concurrentievoordeel voor de onderneming en zorgt voor meer efficiëntie en controle over de productontwikkeling en de toeleveringsketen, waardoor beter op de behoeften van de klant kan worden ingespeeld.

In mei 2022 maakte Lenovo in een jaar tijd een sprong van zeven plaatsen en staat nu op de 9e plaats in de Gartner Global Supply Chain Top 25 voor 2022. Die erkenning benadrukt Lenovo's leiderschap als een doelgerichte organisatie en operationeel centrum van uitmuntendheid in de wereldwijde toeleveringsketengemeenschap.

Naast het creëren van nieuwe jobs in en rond Ullo, blijft Lenovo zich inzetten om de lokale gemeenschap te ondersteunen via filantropische activiteiten zoals technologiedonaties voor lokale scholen en liefdadigheidsinstellingen.